IX. TavIR programozói verseny: Szabó András (volkov): Boost-meter

Boost LCDTurbófeltöltős autóban a pillanatnyi turbónyomás mérése illetve a csúcsérték kijelzése. Ezt mind digitálisan tizedes pontossággal illetve kvázi analóg módon egy grafikus diagrammal.

A program története és működése

A nagyobb Arduino projektem (autó „fedélzeti számítógép”, MPGuino) részeként kelt külön életre ez a program, de az MPGuino alapvető tervezéséből adódóan a 2 frissítés/mp nem volt elegendő. Bár az autómban van turbónyomás mérő óra, a kocsi teljesítménynövelése közben igény lett a pillanatnyi csúcsérték kijelzésére. Vezetés közben padlógáz üzemben nem lehet nézni az órát, mert balesetveszélyes. Valamint egy pontos beállításnál a tizedek is számítanak, nem lehetett egy analóg órára támaszkodni.

Így született meg a Boost meter.

Boost meter

A hardver felépítése egyszerű, csupán a következőkre van szükség:

  • egy Arduino
  • LCD kijelző
  • MAP szenzor (erről a leírásban bővebben)

Maga a program egészében alapvetően egy feszültségmérés, amit a MAP szenzor dokumentáció alapján visszaszámol nyomás értékbe. Mivel ehhez 1 szabad analóg lábra van szükség, ezért csupa-luk panel helyett egy TavIR EXT-1-es panel elég volt a működőképes összeállításhoz.

A szükséges MAP (manifold absolute pressure) szenzor egy nyomásmérő műszer, ami a kocsi motorjában uralkodó nyomáskülönbséget méri. Ezek alapján tudja, hogy adott nyomáson mennyi levegő jut a motorba és ehhez mennyi benzin kell a megfelelő működéshez.

Szerencsére jellemzően az összes MAP szenzor 0-5V közti tartományban működik. (Nem mindegyik ilyen, van olyan is, ami nem feszültségben adja vissza a nyomást, hanem frekvenciában!) Bár a kocsiban gyárilag is van, érdemes egy másikat betenni, hogy bárminemű hiba esetén az autó ne legyen mozgásképtelen. Ebben a projektben egy AEM 30-4900-as szélessávú lambda szonda látja el ezt a feladatot, mivel rendelkezik beépített MAP-al.

A program magja egyszerű feszültségmérés. A „kis varázslat” a grafikus megjelenítésben van, pozitív irányban pixelenként nő az érték, míg vákuumban 3 pixelenként csökken. Előre definiált karakterekkel történik a kirajzolás, a negatív tartományban (pontosabban vákuumban) külön függvény található. A kirajzolás értékét 100%-osan kell megadni mindkét függvénynek. A frissítése (elvileg) 10 kirajzolás/mp. Ezzel a sebességgel már szép folyamatos az LCD-n az analóg kijelzés.

Két video működés közben:

Tesztasztalon

Tesztasztalon

Autóban

Autóban

Szabó András/volkov

Fájlmelléklet: 

TavIR-Facebook